„Edukacja przez ruch” Doroty Dziamskiej
„Edukacja przez ruch” Doroty Dziamskiej wspierająca prawidłowy rozwój dziecka i zapewniająca wszechstronną zintegrowaną stymulację to system form i metod kształcenia oraz terapii stosowany w grupie „Biedronki.” Wykorzystując tą metodę wspomagamy wszechstronny rozwój dzieci oraz usprawniamy poszczególne funkcje organizmu dziecka w celu jak najlepszego przygotowania go do podjęcia nauki w szkole. Jednocześnie wspieramy rozwój pamięci długotrwałej. Dzięki tej metodzie usprawniamy i korygujemy zaburzone funkcje dziecka, wspomagamy rozwój jego zdolności i zainteresowań. Zapewniamy każdemu dziecku osiągnięcie sukcesu, poczucie akceptacji i przynależności do wspólnoty. Celem każdego ćwiczenia w tym systemie jest aktywizowanie struktur pamięci długotrwałej. Wszystkie proponowane ćwiczenia dotyczą jednoczesnej stymulacji pamięci proceduralnej, epizodycznej i semantycznej. Mechanizmy pamięci proceduralnej uruchamiają się podczas uczenia określonej sekwencji ruchów w danym ćwiczeniu. Na pamięć epizodyczną wpływ ma właściwie dobrana muzyka, która kształtuje przeżycie emocjonalne danego ćwiczenia. Efekt ćwiczenia – karta pracy jest punktem wyjścia do realizacji zaplanowanych przez nauczyciela treści czyli wiedzy. Wiedza to fakty przechowywane w pamięci semantycznej.
Główne cele wdrażanego programu:
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowo- słuchowej.
- Usprawnianie małej motoryki poprzez kreślenie wybranych znaków grafomotorycznych zgodnie z metodyką systemu.
- Rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania w parze oraz w zespole.
- Kształtowanie odporności emocjonalnej, doświadczanie radości.
- Nabywanie umiejętności wypowiadania się w oparciu o wykonaną kartę pracy.
- Zdobywanie doświadczeń matematycznych poprzez manipulowanie papierem i składanie papieru według zasad origami.
Rozwiązania metodyczne zastosowane w programie: indywidualne i zespołowe karty pracy, origami – baje, gry i zabawy interakcyjne, kinezjologiczne zabawy dydaktyczne.